در ۱۸ نوامبر ۱۹۷۸، ۹۰۹ نفر از جامعه‌ای منزوی که ۲۷۶ نفر از آنها کودک بودند، در شمال غربی گینه، با خوردن سم سیانور خودکشی کردند. این بزرگترین تلفات یک‌مرحله‌ای شهروندان آمریکایی در عملی تعمدی و غیرطبیعی پیش از حادثه‌ی ۱۱ سپتامبر بود. رهبر این گروه، جیم جونز، در یک نوار صوتی که پیش از این عمل ضبط شده است، این کار را نه صرفاً یک خودکشی دسته‌جمعی، بلکه «عملی انقلابی» خوانده است.

جیم جونز در سال ۱۹۳۱ در یکی از نواحی روستایی ایندیانا به دنیا آمد. او درکودکی بسیار اهل مطالعه و آثار مربوط به استالین، مارکس، مائو، گاندی و هیتلر را به دقت خوانده بود. افزون‌براین، به شدت دل‌بسته عقاید مذهبی نیز بود. او پس از آنکه اعضای حزب کمونیست آمریکا شروع به انتقاد از برخی از سیاست‌های استالین کردند، این حزب را ترک کرد و در سال ۱۹۵۱ «معبد مردم» را در ایندیاناپولس در ایالت ایندیانا تشکیل داد. او از تفسیر انجیل و کتب مقدس دیگر و پیوند آنها با اندیشه‌های مارکسیستی، به نوعی فرضیه‌ی اجتماعی (سوسیالیسم) رسیده بود و آنها را تبلیغ می‌کرد. وقتی طرفدارانش زیاد شدند، کلیسای خود را مستقل از فرقه‌های دیگر مسیحیت اعلام کرد. جونز مخالف هرگونه فساد و تبعیضی و به‌ویژه مدافع حقوق سیاه‌پوستان بود و در سخنرانی‌هایش به دردهای مردم و مشکلات اجتماعی اشاره می‌کرد و به همین دلیل بسیاری از سیاه‌پوستان آمریکایی از طرفداران پروپاقرص او شدند. مثلاً در سال ۱۹۶۱ جونز و همسرش تنها زوج سفیدپوست در ایندیانا بودند که سرپرستی کودک سیاه‌پوستی را قبول کرده بودند.

می‌توان گفت دو دلیل اصلی طرفداری مردم از او این بود که در دهه‌ی شصت و اوایل دهه‌ی هفتاد میلادی، اوج نژادپرستی در آمریکا بود و مردم از اتهامات، توهمات و عواقب جنگ ویتنام خسته بودند. در آن دوره که مردم بی‌هویت، خسته و سردرگم بودند، کافی بود تا رهبری باشد که دقیقاً همان حرف‌هایی را بزند که همه علاقه‌مند به شنیدنشان هستند، معلوم است که در چنین شرایطی و با وعده‌ی سرزمین موعود به سرعت جونز طرفداران زیادی پیدا کرد. او در دسامبر سال ۱۹۶۳، در یک گردهمایی در ایندیانا اظهار کرد که در ۱۵ جولای ۱۹۶۷ دنیا درگیر جنگ هسته‌ای خواهد شد و در آن زمان او یک بهشت سوسیالیستی جدید در زمین ایجاد خواهد کرد و برای امنیت بیشتر، معبد را به کالیفرنیای شمالی و سپس سان‌فرانسیسکو، که در آن زمان مرکز اصلی جنبش‌های اعتراضی بود، جابه‌جا کرد. در همین سال‌ها از آموزه‌های دینی فاصله گرفت و گرایشش به کمونیسم بیشتر شد و این مسئله ابزار بیشتری برای تقابل با آمریکا در اختیار او قرار داد. او از آموزه‌های مسیحیت در آمریکا انتقاد و به تناقضات شیوه‌ی زندگی آمریکایی با آموزه‌های دینی اشاره می‌کرد.

در سال ۱۹۷۰، کلیسای جونز با اتهامات زیادی، از جمله به‌کارگیری رفتارهای غیرانسانی مواجه شد. او در تعالیم خود از تنبیه بدنی استفاده می‌کرد و بیشترین اتهامات وارد به او عبارت بودند از آزار و اذیت فیزیکی پیروانش و کودکان. افزون‌براین، جونز مبالغ زیادی را به عنوان کمک و اعانه دریافت می‌کرد که منشاء آنها مشخص نبودند و اتهام اختلاس و فساد مالی نیز متوجه او بود. او اعلام می‌کرد که از آن جهت که مقامات از او و قدرت گرفتنش می‌ترسند، چنین اتهاماتی را بر او وارد می‌کنند. در پاییز سال ۱۹۷۳، پس از چاپ چند مقاله‌ی انتقادی و خروج ۸ نفر از اعضای معبد مردم، جونز یک برنامه‌ی «اقدام فوری» را در جهت واکنش نسبت به شدت عمل پلیس یا رسانه‌ها ترتیب داد. این برنامه شامل گزینه‌های مختلفی از جمله فرار به کانادا یا به یک قرارگاه میسیونری کارائیبی بود که در نهایت معبد قرارگاه میسیونری کارائیبی را در گینه انتخاب کرد. در اکتبر ۱۹۷۳، رئیس معبد مردم مصوبه‌ای را برای احداث یک مأموریت کشاورزی در آنجا تأیید کرد. انتخاب گینه تا حدی به دلیل سیاست‌های سوسیالیستی آنجا بود. گینه کشوری سوسیالیستی با زبان غالب هندی و انگلیسی، موقعیت مناسبی را برای اعضای سیاه‌پوست معبد برای زندگی فراهم می‌کرد. در نهایت جونز زمین ۱۵٫۴ کیلومتر مربعی را که ۱۱ کیلومتر با آب فاصله داشت و خاک آن حاصل‌خیز نبود، در فاصله‌ی ۲۴۰ کیلومتری جرج‌تاون اجاره کرد. از آنجایی که ونزوئلا با دولت گینه بر سر مرز اختلافاتی داشتند، جونز این زمین را نزدیک به ونزوئلا انتخاب کرد تا مطمئن باشد که جنگی بین آنها به وجود نخواهد آمد، چون ونزوئلا تمایلی نداشت تا حمله‌ی نظامی‌ای انجام دهد که جان آمریکایی‌ها را به خطر می‌اندازد.

۵۰۰ نفر از اعضا شروع به ساخت جونزتاون کردند که جونز آن را «بهشت سوسیالیستی» و پناهگاهی در برابر مزاحمت‌های رسانه‌ها می‌دانست. بسیاری از اعضا بر این باور بودند که جونزتاون همانطور که جونز وعده داده بود، یک بهشت یا آرمان‌شهر است، اما پس از ورود به آنجا همه چیز تغییر کرد. جونز به دنبال سیاست‌های مهاجرتی کشورهایی همچون شوروی، کوبا، کره‌ی شمالی و کشورهای کمونیستی دیگر، حتی اجازه‌ی ترک جونزتاون را به اعضا نمی‌داد. اعضای معبد برای چندین ماه، ۶ روز در هفته از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۶:۳۰ شب کار می‌کردند، و بعد از آن هم در خیمه‌ای بزرگ برای چندین ساعت جمع می‌شدند و در کلاس‌های سوسیالیسم شرکت می‌کردند که پس از رشد مشکلات جسمی همسر جونز او را واداشت تا از این مدت زمان کاری بکاهد.

اهالی جونزتاون گرچه بیش از ۲۶ میلیون دلار سرمایه داشتند، در خانه‌های اشتراکی کوچک با دیوارهایی بافته شده از برگ خرما زندگی می‌کردند و غذای آنها شامل برنج، لوبیا، لوبیا سبز و گاهی گوشت و سس و تخم‌مرغ بود. خود جونز هم در خانه‌ای این‌چنینی اما با تعداد افراد کمتری زندگی می‌کرد. در فوریه‌ی ۱۹۷۸، نیمی از افراد جونزتاون مبتلا به مشکلات جسمی مانند اسهال و تب شدید بودند. در جونزتاون زندانی وجود نداشت اما تنبیه‌های شدیدی صورت می‌گرفت، از جمله زندانی شدن در جعبه‌ای کمی بزرگتر از تابوت و مجبور کردن کودکان به گذراندن شب در پایین چاه، گاهی به صورت وارونه! اگر کسی تلاش می‌کرد تا فرار کند به او آرام‌بخش‌های قوی می‌دادند. نگهبانان مسلح روز و شب بر اجرای قوانین نظارت داشتند. جونز مکرراً به مردم یادآوری می‌کرد که سازمان سیا و آژانس‌های اطلاعاتی دیگر در حال توطئه چیدن علیه آنها هستند تا جونزتاون و ساکنان آن را نابود کنند. در برنامه‌ای که گاهی پس از پایان ساعات کاری برگزار می‌شد و جونز آن را «شب‌های سفید» نامیده بود، جونز ۴ راه پیش پای مردم گذاشت تا در صورت سر رسیدن خبرنگاران و افراد دیگر به جونزتاون انجام دهند: تلاش برای فرار به روسیه، خودکشی دسته‌جمعی، ماندن در جونزتاون و مبارزه با حملات احتمالی یا فرار به جنگل که در نهایت پس از رأی‌گیری، خودکشی دسته‌جمعی انتخاب شد و چندین بار اعضا آن را تمرین کردند.

در اواخر ۱۹۷۷ و اوایل ۱۹۷۸، برخی از اعضای پیشین معبد که مدت‌ها پیش آنها را ترک کرده بودند، با ارسال نامه‌هایی به وزیرکشور آمریکا و دولت گینه از آنها خواستند تا تحقیقاتی را درباره‌ی جونزتاون انجام دهند و مطمئن شوند که اعضا با میل خود آنجا مانده‌اند و در صورت تمایل می‌توانند آنجا را ترک کنند. سرانجام در نوامبر ۱۹۷۸ یک گروه دولتی متشکل از یک سناتور، یک نماینده‌ی مجلس آمریکا، یک مأمور سیا و یکی از سفیران آمریکا برای بررسی این امور به جونزتاون رفتند. گرچه اول از ورود آنها به شهر جلوگیری شد، اما بالاخره وارد جونزتاون شدند. در شب اول زمانی که در برنامه‌ای همراه با موسیقی در خیمه‌ای همگانی شرکت کردند، نامه‌ای با این مضمون دریافت کردند: «جناب نماینده‌ی کنگره، لطفاً به ما کمک کنید تا از جونزتاون خارج شویم. از طرف ورنون گاسنی و مونیکا بگبی.» در صبح ۱۸ نوامبر جونز با خروج عده‌ای از اعضا که می‌خواستند جونزتاون را ترک کنند موافقت کرد. بازدیدکنندگان با بیش از ۶۰ نفر از اعضای جونزتاون مصاحبه کرده بودند و تقریباً بیشتر آنها نظر مثبتی درباره‌ی آنجا داشتند و به همین دلیل به جونز اطمینان خاطر داده شد که نظر مثبتی درباره‌ی آنجا خواهند داشت. اما جونز اعتقاد داشت که شکست خورده است و همه چیز از بین رفته است و اعضای او به فرودگاه رفتند و با تیراندازی بسیاری از افراد و نماینده‌ها را کشتند.

عصر همان روز، نواری ۴۴ دقیقه‌ای از آخرین مکالمات اهالی جونزتاون ضبط شده است که در آن جونز اعضا را دعوت به خودکشی دسته‌جمعی به عنوان عملی انقلابی می‌کند و می‌گوید: «اگر نمی‌توانیم در آرامش زندگی کنیم، بگذارید در آرامش بمیریم.» یکی از اعضا با او بحث می‌کند که شاید بهتر باشد به جای این کار به شوروی بروند، اما جونز او را قانع می‌کند که برای این کار دیگر دیر شده است. سم سیانور میان اعضا پخش شد و از آنها خواسته شد نخست به کودکشان بخوراند و سپس خودشان بخورند تا همه با هم بمیرند. جونز به آنها می‌گوید: «بدون من زندگی هیچ معنایی ندارد، من بهترین دوستی هستم که تا به حال داشته‌اید.»

در نهایت بیش از ۹۰۰ نفر تحت تأثیر گفته‌های جونز و متقاعد شدن بر سر اینکه هیچ راه دیگری ندارند، با خوردن سیانور خودکشی کردند و کسانی که سعی در فرار کردن داشتند، با شلیک گلوله کشته شدند. از میان آنها دو نفر با متقاعد کردن نگهبانان توانستند فرار کنند، یک نفر که به دلیل مشکل شنوایی اعلام اجتماع مردمی را نشنیده بود، پس از فهمیدن ماجرا خودش را در چاله‌ای انداخت و وانمود کرد که مرده است، یک نفر زیر تخت و یکی در گوشه‌ی دیگری پنهان شد، یک نفر هم به جنگل گریخت و این چند نفر تنها بازماندگان جونزتاون بودند. خود جونز نیز با شلیک گلوله‌ای به خود خودکشی کرد.

اما اعضای معبد مردم احمق نبودند. در طول تاریخ بارها پیش آمده است که وقتی گروهی از مردم با دشمن مشترکی یا موقعیتی خطرناک روبه‌رو می‌شوند، معمولاً به شخص قدرتمندی روی می‌آورند و او را به عنوان رهبر خود برمی‌گزینند. این انتخاب می‌تواند به دلیل قدرمندی یا دانش او باشد و ایمان مردم به اینکه توانایی او می‌تواند آنها را از شر آسیب‌ها حفظ و امنیت آنها را تضمین کند. گاهی این آسیب واقعاً وجود ندارد و نتیجه‌ی توهمی جمعی‌ست که می‌تواند منشاءهای مختلفی داشته باشد. مثلاً آن رهبر با نیرنگ و حیله برای رسیدن به قدرت آن باور غلط را در ذهن مردم ایجاد کرده باشد تا از روی ترس هم شده او را تنها راه نجات خود بدانند. تلاش نازی‌ها برای از بین بردن یهودی‌ها و تلاش چینی‌ها برای نابودی افراد باهوش در دوران انقلاب فرهنگی در زمان مائو از جمله چنین اوهام سیاسی هستند. در دوران رکود سیاسی، پس از جنگ‌ها و هر نوع مشکل گسترده‌ی دیگری که باعث سردرگمی، ناامیدی و افسردگی مردم شده باشد، به راحتی می‌توان باورهای آنها را تحت کنترل درآورد و آنها را متقاعد کرد تا دست به هرکاری بزنند، حتی اگر این کار کشتن خود و کودکانشان باشد. در این جور مواقع مردم خسته‌تر و ناتوان‌تر از آنند که خود به دنبال حقیقت باشند و ترجیح می‌دهند حقیقتی حاضر و آماده در اختیارشان قرار بگیرد تا براساس آن عمل کنند. و در بیشترین درجه ترجیح می‌دهند بمیرند اما دچار خلاء ناشی از فهمیدن آنکه باورهایشان حقیقت ندارند نشوند.

یکی دیگر از عوامل وقوع چنین رخدادهایی دسته‌جمعی بودن آن است. مردم خواسته یا ناخواسته کمابیش تحت تأثیر نظر عموم قرار می‌گیرند. به چنین پدیده‌ای «واگیری گروهی» گفته می‌شود. در نوار ۴۴ دقیقه‌ای جونز به جز صدای دلخراش گریه‌ی کودکان هر چند دقیقه یک بار صدای دست زدن و تأیید مردم را می‌شنویم و هرگاه کسی اعتراضی کند به سرعت توسط جمع ساکت می‌شود. چنین برخوردهایی در سخنرانی‌ها و تظاهرات به‌وضوح قابل مشاهده است. در تظاهرات به محض آنکه گروهی شروع به شعار دادن بکنند، خواه ناخواه کسانی که ساکت هستند نیز شروع به شعار دادن می‌کنند. مثال ملموس‌تر این مسئله زمانی‌ست که در کلاس درس بعد از آنکه یکی از دانش‌آموزان تشنه می‌شود و می‌رود آب بخورد، همه ناگهان تشنه‌شان می‌شود و می‌خواهند بروند آب بخورند.

حالا خود را در وضعیتی تصور کنید که تمام اطرافیان، خانواده، دوستان و آشنایان و رهبر منتخب‌تان شما را دعوت به خودکشی می‌کنند، آیا راهی برای شما باقی می‌ماند؟ بله. اما با این حال، عمل مردم جونزتاون کاملاً قابل‌درک است. آنها مطمئن بودند که جونز صلاح آنها را می‌خواهد، تنها دوست آنهاست، بدون او زندگی معنایی ندارد و وقتی آدم‌های دیگر وارد جونزتاون شوند آنها را نابود خواهند کرد، پس بهتر است پیش از وقوع تمام این اتفاقات خود کنترل زندگی‌شان را در دست بگیرند و به شیوه‌ی خود بمیرند. افزون‌براین، با مرگ خود می‌توانستند پیغام روشن خود را در طول تاریخ طنین‌انداز کنند.

100 دیدگاه ها

  1. Hey There. I found your weblog the use of msn. This is a very neatly written article. I will be sure to bookmark it and return to read more of your helpful information. Thanks for the post. I will definitely comeback. Sonny Alonzo Vargas

  2. whoah this weblog is fantastic i like reading your articles. Stay up the great paintings! You already know, a lot of individuals are hunting around for this information, you could help them greatly. Eleonore Germaine Woodford

  3. After looking over a number of the articles on your site, I honestly like your way of blogging. I saved as a favorite it to my bookmark website list and will be checking back in the near future. Take a look at my website as well and let me know what you think. Clareta Augustin Rainwater

  4. Kadang suka kepikiran aja gitu, kalau semisal gak ngikutin jalan yang orang tua pernah lakukan. Apalagi kalau misal dari orang tua suka ngomong terkait kisahnya yang keren banget, masuk sini bagus masuk sana bagus. Kita sebagai anak yang sudah terlanjur masuk ke tempat lain jadi kayak gak bisa kasih yang terbaik gitu dah. Perle Massimiliano Emili

  5. After I originally left a comment I appear to have clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and from now on whenever a comment is added I get 4 emails with the same comment. Is there a means you can remove me from that service? Cheers! Sibby Cooper Elfstan

  6. Cine se plange de subventiile date de stat pt masini electrice ar trebui sa stie ca sunt apa de ploaie fatza de cele date pt. industria combustibilor fosili. La nivel global pt industria de petrol/gaze/carbune guvernele platesc subventii de 5200 miliarde de dolari adica 5.2 trilioane. Gwynne Saundra Sacksen

  7. Thanks for your own work on this website. My mum takes pleasure in setting aside time for research and it is simple to grasp why. We notice all relating to the powerful way you provide very important tips and hints via your website and therefore strongly encourage response from visitors on this theme while our own simple princess is without a doubt understanding so much. Take pleasure in the rest of the year. Your performing a useful job. Nadeen Tim Hulda

  8. Jesus said the harvest is plenty but the labourers are few. Thank you Sir for heeding to the Lords call to launch out on a new platform to propagate the Gospel. My prayer for you Sir is that God will deepen your convictions on the Gospel of our Lord Jesus and cause CTC to be essentially a Gospel driven church. Felipa Vittorio Schilling

  9. This Titan missile silo complex is much larger than the Atlas silo that I dove previously. It also had much more of the original equipment inside. I only did 2 dives here, but I could easily do more to explore other areas in the complex. Shanda Lamar Whetstone

  10. Hey! This is my first visit to your blog! We are a collection of volunteers and starting a new project in a community in the same niche. Your blog provided us useful information to work on. You have done a outstanding job! Appolonia Dickie Mannos

  11. Sed reprehenderit quam, non felis, erat cum a, gravida lorem a. Ultricies in pellentesque ipsum arcu ipsum ridiculus velit magna, ut a elit est. Ultricies metus arcu sed massa. Massa suspendisse lorem turpis ac. Diahann Fletcher Archibald

  12. It has been a long time since I read an article from top to bottom. Your point on 9/11 is relevant, even if its not this precise event, something changed during these days. Thought it was just nostalgia googles, but your black phone pictures made a point. Denice Georgi Rheta

  13. What I am able to say is amazing! I personally believe you have made good and intriguing points here and I also agree. The major difference between a very good writer and a great author is actually presentation. You are a tremendous author. Clementia Pepito Susannah

  14. Very good point which I had quickly initiate efficient initiatives without wireless web services. Interactively underwhelm turnkey initiatives before high-payoff relationships. Holisticly restore superior interfaces before flexible technology. Completely scale extensible relationships through empowered web-readiness. Erica Adam Nepil

  15. Great goods from you, man. I’ve have in mind your
    stuff previous to and you’re just too wonderful.

    I really like what you’ve received right here, really like what you are stating and the
    way by which you say it. You are making it entertaining and you still take
    care of to stay it smart. I cant wait to read far more from you.
    This is really a terrific site. asmr 0mniartist

  16. Its such as you read my mind! You seem to understand a lot approximately this, such as you wrote the guide in it or something.

    I feel that you can do with a few % to force the message house a bit, but instead of that, this
    is wonderful blog. A fantastic read. I’ll certainly be back.

  17. I know this if off topic but I’m looking into starting my own blog and was wondering
    what all is required to get setup? I’m assuming having a
    blog like yours would cost a pretty penny? I’m not very web savvy so I’m not 100% certain. Any suggestions or advice
    would be greatly appreciated. Kudos

  18. Right here is the right website for anyone who really wants
    to find out about this topic. You know a whole lot its almost tough
    to argue with you (not that I personally will need to…HaHa).
    You definitely put a new spin on a subject that’s been discussed for
    ages. Excellent stuff, just wonderful!

  19. Having read this I thought it was really informative. I
    appreciate you finding the time and energy to put
    this information together. I once again find myself personally spending a significant amount of time both reading and posting comments.
    But so what, it was still worthwhile!

  20. Hiya very nice site!! Man .. Excellent .. Amazing .. I will
    bookmark your website and take the feeds also?
    I’m glad to search out so many helpful information here within the put up, we want work out more strategies in this regard,
    thank you for sharing. . . . . .

  21. Wonderful items from you, man. I’ve be aware your stuff
    prior to and you’re just too fantastic. I actually
    like what you’ve obtained here, certainly like what you’re stating and the way by which
    you say it. You make it enjoyable and you continue to care for to stay it smart.
    I cant wait to learn much more from you. That is really a tremendous
    website.

  22. Pretty section of content. I just stumbled upon your web site and in accession capital to assert that I
    get actually enjoyed account your blog posts. Anyway I’ll be subscribing
    to your feeds and even I achievement you access consistently fast.

  23. you are really a good webmaster. The site loading pace is amazing. It seems that you are doing any unique trick. In addition, The contents are masterpiece. you have done a great task on this matter!
    It as not that I want to duplicate your web site, but I really like the pattern. Could you tell me which theme are you using? Or was it tailor made?

  24. Have you ever thought about writing an ebook or guest authoring
    on other websites? I have a blog based on the same
    information you discuss and would really like to have you share some stories/information. I know
    my subscribers would appreciate your work. If you are even remotely interested, feel
    free to shoot me an e mail.

  25. Greetings! I know this is kinda off topic however , I’d figured
    I’d ask. Would you be interested in exchanging links or maybe
    guest writing a blog article or vice-versa? My blog discusses a lot of the same topics as
    yours and I feel we could greatly benefit from each other.
    If you’re interested feel free to shoot me an e-mail. I look forward
    to hearing from you! Fantastic blog by the
    way! asmr https://app.gumroad.com/asmr2021/p/best-asmr-online asmr

دیدگاه خود را در میان بگذارید

Please enter your comment!
Please enter your name here